a

Bezig om ook jouw huis te verkopen?

Wanneer je de hulp inroept van Verdoold weet je zeker dat er alles aan gedaan wordt om jou huis te verkopen.

Bezig om ook jouw huis te verkopen?
Zoeken in ons woningaanbod
Vinden

Je huis verkopen in 7 stappen

Het verkopen van een huis is een complex zakelijk en juridisch proces, daarom lichten we het verkopen in 7 stappen voor je toe.

Stap 1. Bepalen van de vraagprijs

Bij het bepalen van de juiste vraagprijs komt veel kijken. Onze makelaars zijn tevens taxateur en kunnen na een grondig onderzoek goed vertellen wat je huis waard is. De volgende zaken hebben daarbij onze aandacht:

  • We kijken naar het onderhoud zoals de technische staat: moet er veel aan gebeuren en zo ja, wat zijn daarvan ongeveer de kosten?
  • We beoordelen de ligging en omgeving: uitzicht, zonkant, groen etc.
  • We brengen bijzondere bepalingen en milieu aspecten in kaart.
  • In het geval van een appartement vragen we na hoe de Vereniging van Eigenaren functioneert en of deze financieel gezond is.
  • We beoordelen de gewildheid van je woning. Staat het in een populaire buurt of is het een woning waar niet zoveel vraag naar is?
  • Natuurlijk vergelijken we de prijzen van eerder verkochte soortgelijke woningen in de buurt.

Door deze punten gezamenlijk te afwegen, bepalen de vraagprijs.

Stap 2. Publiciteitsplan opstellen

In ons Startverkooppakket hebben wij de belangrijkste publiciteitsmiddelen voor je samengebracht. Natuurlijk zijn er ook de verkoop borden en de posters. We zetten je huis op Funda en op onze eigen website. Is er veel haast bij de verkoop of heb je een heel bijzonder huis, dan kan de makelaar aanvullende vormen van publiciteit inschakelen. We kunnen je woning dan bijvoorbeeld 'Tophuis' op Funda maken, zodat de woning prominenter op Funda getoond wordt. Ook kun je een advertentie plaatsen in een regionale krant of huis-aan-huisblad. Op onze website is er een speciale plek voor bijzondere woningen. De makelaar kiest samen met jou voor een passende strategie die voor jouw huis en budget.

Stap 3. De woning verkoopklaar maken

Wil je gaan verkopen, klaar dan alle achterstallige klusjes. Een goede eerste indruk is erg belangrijk. Zet een kale trap weer strak in de lak. Klemmende deuren, kleine beschadigingen, vieze muren. Pak het aan, poets het weg en het los het op. Zorg dat de rommel is opgeruimd. Als je gaat verhuizen, moet dat toch. Lege tafels met een mooie bos bloemen erop doen het altijd goed. Natuurlijk hoef je dit niet alleen te doen. De gecertificeerde interieurstylist uit ons Startverkooppakket zal je met raad en daad bijstaan. Heb je een bezichtiging? Zorg ervoor dat je huis fris ruikt en de temperatuur aangenaam is. De vuilnisbak kan best een dagje buiten staan.

Stap 4. De bezichtiging

En dan komt dat eerste spannende telefoontje; er zijn kijkers voor je huis. Wij maken de afspraak voor een bezichtiging en onderhouden ook daarna het contact met de geïnteresseerden. Tijdens de bezichtiging hoef je zelf niet thuis te zijn. Mocht een potentiële koper zich bij jou persoonlijk melden, verwijs hem dan ten alle tijden door naar ons. Doorgaans durven belangstellenden ook meer te vragen aan een makelaar dan aan de eigenaar zelf, dit kan een hoop nuttige informatie opleveren voor een eventuele onderhandeling. Onze ervaring is dat veel kijkers zich prettiger voelen als de bewoner er niet is.

Stap 5. De onderhandeling

Verkopen is een vak en het verkopen van een huis al helemaal. Daarom is het fijn dat een makelaar daar ervaren in is. Maar de eindbeslissing ligt altijd bij jou. Alleen jij bepaalt voor welk bedrag je je huis wilt verkopen. Als er een bod ligt, zullen wij dit met je bespreken en samen de rest van het pad uitstippelen. Want de prijs is weliswaar een belangrijk onderdeel, maar het is één onderdeel van het onderhandelingsproces. Denk bijvoorbeeld aan de overdrachtsdatum of de ontbindende voorwaarden. Voorbeelden van ontbindende voorwaarden zijn:

  • De financiering komt niet rond.
  • Het bouwkundig onderzoek valt negatief uit.

Ook kan de makelaar voor jou onderhandelen over de overname van roerende zaken denk hierbij aan; gordijnen of lampen. Zolang een bod nog niet is aanvaard, kan er een hoger of een lager bod volgen. Het aanvaarden van een bod betekent nog niet dat de koop is gesloten. Dat is de volgende stap.

Stap 6. Ondertekening van de koopovereenkomst

Je bent er uit met de koper. De verkoopprijs staat vast. Ook spreek je de opleveringsdatum af, formuleer je de ontbindende voorwaarden en stel je de lijst met de over te nemen roerende zaken vast. Al deze afspraken komen op schrift in de koopovereenkomst. Als eerste teken jij samen met de makelaar en daarna de koper met diens makelaar. Als een koper geen aankoop makelaar heeft ingeschakeld, proberen we de ondertekening altijd samen te doen. Zo leer je de kopers van je woning meteen kennen. Voordat je ook maar één handtekening zet, lees je alles nog een keer zorgvuldig door. Heb je nog vragen, stel ze. Nu kan het nog. Ook zal de makelaar de hele koopovereenkomst nog met jullie doornemen en uitleggen. Als iedereen heeft getekend, is de koop afgerond. Toch kan de champagne nog niet open.

  • Een koper heeft wettelijke drie dagen bedenktijd
  • De koop kan niet doorgaan als een van de ontbindende voorwaarden in werking treedt.

Stap 7. Naar de notaris

Dit is de laatste stap in `Verkopen in 7 stappen`, we zijn aangekomen bij het feestelijke gedeelte van de verkoop. Het tekenen van de akte van levering bij de notaris en de financiële afwikkeling. De ondertekende koopovereenkomst en andere belangrijke stukken gaan samen met een kopie van je legitimatiebewijs naar de notaris. Als deze alles in orde heeft gemaakt, zal hij een afspraak plannen voor de laatste handtekeningen. Voordat het zover is, krijg je van de notaris kopieën van alle documenten. Controleer alle gegevens, vooral het verkoopbedrag en de overdrachtsdatum goed. Voor ondertekening mag de koper zijn aankoop nog een keer bekijken om te zien of alles wordt geleverd zoals afgesproken. Wij begeleiden deze inspectie.



Leveringsakte

Na de inspectie gaat iedereen samen naar de notaris. Als je de akte van levering hebt getekend en het Kadaster de overschrijving heeft verwerkt, is het huis officieel niet meer van jou. De nieuwe eigenaar krijgt de sleutels als ook deze de leveringsakte heeft getekend. De koper betaalt de koopsom en eventuele extra’s aan de notaris die het geld onder alle betrokken partijen verdeelt. Hij regelt de aflossing van de eventueel lopende hypotheek Verder verrekent hij de zakelijke lasten zoals de onroerend zaakbelasting, waterschapslasten en maakt hij de courtage naar ons over. Het saldo dat overblijft: de overwaarde krijg je op je rekening gestort nadat de leveringsakte is ingeschreven bij het Kadaster. Dit duurt meestal 1 werkdag.

Heb je nog vragen?

Heb je nog vragen naar aanleiding van de informatie over het verkopen in 7 stappen? Neem contact met ons op of laat een bericht achter.

*
*
*

Onze diensten